09 maj 2007

Programförklaring

Allt sedan 2003 har jag skrivit korta recensioner av de böcker jag läst. Recensionerna har jag publicerat på bokhyllan.com. När jag nu startar denna blogg, där jag kommer att parallellpublicera dessa recensioner, är det av tre skäl:

1. Säkerhet. När jag var yngre skrev jag - om än mer sporadiskt - bokrecensioner på en sida som hette boktoppen. En dag drabbades den av tekniska problem och försvann och - boom! - med den mina recensioner. Att publicera på två ställen ökar säkerheten med mycket mer än 100%.

2. Ego. En del av de recensioner jag skrivit - vid Gud långt ifrån alla! - är inte så pjåkiga och jag ser gärna att de sprids till en vidare läsekrets. Dessutom vill jag gärna tipsa om en del böcker och författarskap som annars är sorgligt glömda.

3. Google. När jag läst en bok händer det ofta att jag är nyfiken på vad andra tyckte om den och över huvud taget vad som är skrivet om den. Och inlägg på blogger är ju, till skillnad från recensioner på bokhyllan, sökbara på google. En hel del av de böcker jag läst finns det så gott som ingenting om på nätet och genom denna blogg ökar mängden artiklar med kanske 25% eller ännu mer.

Jag lägger nu - 9 maj 2007 - upp ett gäng recensioner jag skrev sommaren 2003, och allt eftersom kommer jag att arbeta mig ifatt - och förbi? - min samtid.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Att publicera på två ställen ökar säkerheten med mycket mer än 100%."

Förklaring!? :))))

Bra initiativ!!! :) Kul idé