23 maj 2007

Sven Sörmark: Väck inte Marie

En psykologisk thriller och en moralitet med spökliknande inslag. En handelsresande tar livet av sin hustru. Han skriver själv: "Jag dödade inte min hustru av svartsjuka (...) inte heller för pengar (...) Jag var helt enkelt utled på Marie. Som hederlig karl (...) har jag velat meddela detta redan nu".

Han agerar kallt och stuvar undan liket i skogen, men underliga saker börjar hända. Brevkort från Marie dyker upp i hans brevlåda och hans omgivning beter sig märkligt. Har han verkligen situationen och sina sinnen under kontroll?

Boken är en skarp dissektion av en känslokall men i sitt eget tycke mycket moralisk man i medelåldern, en affärsidkare som vet priset på allt men värdet av intet. Samtidigt fungerar boken utmärkt som rysare fram emot den oväntade upplösningen. Den var Sörmarks debut och inledningen på ett mycket intressant författarskap som jag vill uppmana alla att ta del av.

Inga kommentarer: